Ahmad Anvari's Persian Weblog

Home › /var/log/blog

 آينده تکنولوژي جستجو در جهان

آينده تکنولوژي جستجو در جهان

با وجود اين همه تبليغات در مورد Google و صحبت در مورد تکنولوژي بسيار پيشرفته اين شرکت، سوال اينجاست که آيا واقعا گوگل تنها بازيگر اين بازار است؟ مطمئنا کسي نميتواند به اين سوال جواب قطعي بدهد ولي بسياري از اناليست ها اينطور فکر ميکند. گوگل با نتايج جستجوي عالي و ابزارهاي جديدش جاي پاي خود را در بازار جستجو محکم کرده است. اما آيا ديگر رقبا بيکار نشسته اند؟‌ در اينجا نگاهي داريم به فعاليتهاي ديگر رقباي اين شرکت.

احتمالا اسم شرکت پاسادنايي Overture‌ به گوش شما خورده است. اين شرکت در هفته اخير دو خريد خوب داشت. ابتدا به پالوآلتو آمده و با خريد Altavista به بازار و تکنولوژي Silicon Valley دسترسي پيدا کرد. سپس چند روز بعد با خريد کمپاني اروپايي FAST براي ۱۰۰ ميليون دلار مجموع هزينه هاي خريد را به ۲۴۰ ميليون دلار در اين هفته رساند. Overture با اينکار مالک Alltheweb.com يکي از شرکتهاي جستجوي قدرتمند که بسياري افراد از گوگل به طرف آنها رفته بودند نيز شد.

سهام Overture پس از اين خريد آلتاويستا ۲۰ درصد و پس از خريد Fast نيز ۱۱ درصد سقوط کرد!‌ اين طور که به نظر ميرسد Overture شديدا دست به قمار بزرگي زده!

Overture بزرگترين شرکت ارائه کننده جستجو و تبليغات pay-per-performance بر روي ايتنترنت است. اين شرکت با ارائه حراج براي بالاتر قرار گرفتن در نتايج جستجو براي تبليغ کنندگان تجارت ميکند به اين صورت که هرکس بيشتر پول بدهد در صفحه نتايج جستجو بالاتر قرار ميگيرد. اين شرکت در سال ۱۹۹۷ با اسم Goto.com شروع به کار کرد که با اين حساب از گوگل قديمي تر است.

رقيب ديگر جستجو در بازار يعني Yahoo! نيز با خريد inktomi‌ در دسامبر گذشته نشان داد که به هيج وجه بيکار ننشسته است و به راحتي بازار را به رقباي جوانتر خود واگذار نميکند. نتايج جستجوي اين شرکت توسط گوگل مهيا شده و پس از سايتهاي دايرکتوري خود Yahoo! نمايش داده ميشوند.

در اين بازار داغ بايد ديد شرکت هاي مختلف با کداميک از موتور هاي جستجوي فوق کار خواهند کرد. چيزي که مسلم است اين شرکتها ترجيح ميدهند با يک قرارداد هم به تبليغات و هم به نتايج جستجو دست پيدا کنند. خريدهاي Overture به آنها دسترسي خوبي به جستجوي قدرتمند را داد و Google‌ نيز خود به دنبال راه اندازي سيستم تبليغاتي مشابه Overture ميباشد. حال بايد صبر کرد و ديد که سايتهايي مانند CNN که از جستجوي گوگل و تبليغات Overture‌ استفاده ميکنند بالاخره تصميم به استفاده از کداميک براي هر دو کار ميگيرند! چيزي که مسلم است اين است که اين بازار روز به روز داغتر و داغتر ميشود!

Tue Feb 25, 2003   (11:18 AM) | Permalink | Keep Reading

Content may be reused according to the terms of the OPL.