Ahmad Anvari's Persian Weblog

Home › /var/log/blog

 آينده تکنولوژي جستجو در جهان

آينده تکنولوژي جستجو در جهان

با وجود اين همه تبليغات در مورد Google و صحبت در مورد تکنولوژي بسيار پيشرفته اين شرکت، سوال اينجاست که آيا واقعا گوگل تنها بازيگر اين بازار است؟ مطمئنا کسي نميتواند به اين سوال جواب قطعي بدهد ولي بسياري از اناليست ها اينطور فکر ميکند. گوگل با نتايج جستجوي عالي و ابزارهاي جديدش جاي پاي خود را در بازار جستجو محکم کرده است. اما آيا ديگر رقبا بيکار نشسته اند؟‌ در اينجا نگاهي داريم به فعاليتهاي ديگر رقباي اين شرکت.

احتمالا اسم شرکت پاسادنايي Overture‌ به گوش شما خورده است. اين شرکت در هفته اخير دو خريد خوب داشت. ابتدا به پالوآلتو آمده و با خريد Altavista به بازار و تکنولوژي Silicon Valley دسترسي پيدا کرد. سپس چند روز بعد با خريد کمپاني اروپايي FAST براي ۱۰۰ ميليون دلار مجموع هزينه هاي خريد را به ۲۴۰ ميليون دلار در اين هفته رساند. Overture با اينکار مالک Alltheweb.com يکي از شرکتهاي جستجوي قدرتمند که بسياري افراد از گوگل به طرف آنها رفته بودند نيز شد.

سهام Overture پس از اين خريد آلتاويستا ۲۰ درصد و پس از خريد Fast نيز ۱۱ درصد سقوط کرد!‌ اين طور که به نظر ميرسد Overture شديدا دست به قمار بزرگي زده!

Overture بزرگترين شرکت ارائه کننده جستجو و تبليغات pay-per-performance بر روي ايتنترنت است. اين شرکت با ارائه حراج براي بالاتر قرار گرفتن در نتايج جستجو براي تبليغ کنندگان تجارت ميکند به اين صورت که هرکس بيشتر پول بدهد در صفحه نتايج جستجو بالاتر قرار ميگيرد. اين شرکت در سال ۱۹۹۷ با اسم Goto.com شروع به کار کرد که با اين حساب از گوگل قديمي تر است.

رقيب ديگر جستجو در بازار يعني Yahoo! نيز با خريد inktomi‌ در دسامبر گذشته نشان داد که به هيج وجه بيکار ننشسته است و به راحتي بازار را به رقباي جوانتر خود واگذار نميکند. نتايج جستجوي اين شرکت توسط گوگل مهيا شده و پس از سايتهاي دايرکتوري خود Yahoo! نمايش داده ميشوند.

در اين بازار داغ بايد ديد شرکت هاي مختلف با کداميک از موتور هاي جستجوي فوق کار خواهند کرد. چيزي که مسلم است اين شرکتها ترجيح ميدهند با يک قرارداد هم به تبليغات و هم به نتايج جستجو دست پيدا کنند. خريدهاي Overture به آنها دسترسي خوبي به جستجوي قدرتمند را داد و Google‌ نيز خود به دنبال راه اندازي سيستم تبليغاتي مشابه Overture ميباشد. حال بايد صبر کرد و ديد که سايتهايي مانند CNN که از جستجوي گوگل و تبليغات Overture‌ استفاده ميکنند بالاخره تصميم به استفاده از کداميک براي هر دو کار ميگيرند! چيزي که مسلم است اين است که اين بازار روز به روز داغتر و داغتر ميشود!

Tue Feb 25, 2003   (11:18 AM) | Permalink | Keep Reading

 بازهم لينکهاي جالب آخر هفته!

تبليغ «پپسي» با شرکت ستارگان فوتبال جهان (ممنون ايمان)

اگر با باز کردن اين صفحه پيغام Error گرفتين، اونو بخونين!

راههاي از دست دادن Valentine ناخواسته!

اين يکي خيلي عالي بود! تعريف دگمه Any Key‌ در سايت رسمي HP! (:

تصاويري از تظاهرات ضد جنگ در سرتاسر جهان (ممنون از جو)

فيلم آواز دو نفره جرج بوش و توني بلر‌!! (: انتخاب هفته

سفر رويايي قوطي هاي لوبيا به دور دنيا

تصاوير ستارگان هاليوود در حال غذا خوردن!

استفاده از اينترنت براي بلند کردن دخترها!

فقط در سن فرنسيسکو:‌ Grim Rides ماشينهاي نعش کش!

روز تولد خود رو انتخاب کنيد و برگرديد به قديم!

جايزه عکاسي براي اريک گرگوريان عکاس ارمني مقيم لس انجلس

Sun Feb 23, 2003   (10:41 PM) | Permalink | Keep Reading

 جريمه هاي تقلبي!

اين روزها يک سري آدم بيکار زير برف پاک کن ماشينها جريمه هاي تقلبي ميگذارن!‌ اين جريمه ها علاوه بر بالا بردن فشار خون راننده ها حواس جمعي اونها رو هم افزايش ميدن!

پليس نيويورک مردم رو براي دلايلي مثل: «افزودن وابستگي آمريکا به نفت خارجي»، «کمک به آسم بچه ها» و «تاوان کمبود مردانگي!» جريمه ميکند. تنبيه اينگونه رانندگان عبارتند از چيزهايي مثل «کف دستي»، «ماشين فقط بايد براي عبور در خط ويژه استفاده شود» و شديدترين تنبيه هم «خودتون رو منفجر کنيد» است!

(نمونه برگ جريمه / ممنون از Joe)

تا اين جا هستم راستي يک سري عکس از برف اخير تهران هم ببينيد.

Fri Feb 21, 2003   (09:36 AM) | Permalink | Keep Reading

 Word Bursts

از New Sientist: جان کلينبرگ از دانشگاه کرنل نيويورک الگوريتم کامپيوتري جديد ساخته است که با استفاده از آنها ميتوان تعداد زياد شدن تکرار کلمه ها در يک متن را به دست اورد. در حاليکه برنامه هاي ديگر فقط به سادگي تعداد تکرار شدن کلمه ها در يک متن را ميشمارند‌،‌ اين الگوريتم جديد قادر است زياد شدن استفاده از يک کلمه خاص در متن را اندازه گيري کند.

کلينبرگ سازنده اين الگوريتم اعتقاد دارد با استفاده از اين روش و استفاده آن بر روي Weblog ها و خاطرات شخصي ميتوان اخبار و شايعاتي که به سرعت پراکنده ميشوند را مشخص کرد.

Wed Feb 19, 2003   (10:10 AM) | Permalink | Keep Reading

 قيمت بنزين بالا و بالاتر ميره!

قيمت بنزين بالا و بالاتر ميره!

امروز که داشتم ميومدم اولين باري بود که بنزين ماشينم بيشتر از ۲۰ دلار شد! وقتي که عقربه پول شمار روي 20.01 وايستاد، توجهم به قيمت بنزين که همينطور داره بالا و بالاتر ميره جلب شد...

چند روز پيش که اخبار رو نگاه ميکردم چيز جالبي شنيدم که بد نيست بنويسم. در بعضي ايالتهاي آمريکا قيمت بنزين به بالاترين حد خود در تاريخ رسيده! و ميانگين کشوري هم از June سال ۲۰۰۱ که ۱ دلار و ۶۶ سنت در گالن بود به بالاترين مقدار خودش رسيده! جالبه که اين مقدار با توجه به AAA بالاترين قيمت بنزين در فبريه در تاريخ هست.

کمترين قيمت بنزين اطراف شما

Tue Feb 18, 2003   (11:26 AM) | Permalink | Keep Reading

 بازم لينکهاي آخر هفته!

ممنون از همه براي فرستادن لينک ها!‌ اين هم يک سري سايت ديگه براي نشاط قبل از شروع هفته!

اين رو يادتون باشه براي ولنتاين خودتون نفرستين!

منبع اصلي ID Card هاي آمريکا!

چند روز پيش داشتم به راديوي اينترنتيم گوش ميکردم که اين آهنگ رو گذاشت‌: www.getoveryou که خيلي آهنگ جالبيه. (گوش کنيد/ببينيد) صداهاي ICQ ي توش خيلي باحاله!

نگران نباش! تو هم دوستهايي داري!

جنگ بر عليه تروريسم!‌ (ممنون انجلا)

يه بازي ديگه:‌ سفينه فضايي

فيلم: ايران، گنج تاريخي (ممنون انجلا)

اين هم اولين باريه که بازيکن بسکتبال مورد علاقه من کوتاه تر از يک مرتيکه ديگه هست!

Google به عنوان برادر بزرگتر (از طريق popdex)

با مايکرويوتون چه کارهايي ميتونين بکنين!

روش صحيح بوسيدن از Scientific American

صف دستشويي دخترها طولانيه!‌ کمکشون کنين!

اينه که من عاشق Bay Area هستم: برهنگي، آخر ذهنيت ضد جنگ

آيا اينا آدماي مهم هستن يا شبيهاشون؟ (خودتون رو تست کنين!)

Sun Feb 16, 2003   (10:18 PM) | Permalink | Keep Reading

 Weblog ها Google ي ميشوند

سيليکون ولي:‌ Google، مجري بزرگترين جستجوگر وب Pyra شرکت سن فرانسيسکويي که يکي از اولين تکنولوژي هاي نوشتن و انتشار weblog را ساخت، خريد.

تبريک فراوان به Evan براي اين موفقيت عالي و شغل جديدش در Google و نزديک تر شدن محل کارش به من!‌‌ (:‌ و همين طور تبريک به Google براي اين خريد عالي و دسترسي به محتويات blogspot يکي از بزرگترين سايتهاي حاوي خاطرات شخصي روزانه (weblog). اگر يادتون باشه يکي دوسال پيش Google شرکت Deja News‌ رو خريد و آخر پارسال هم سرويس News رو شروع کرد. حالا آيا اين خريد مقدمه شروع يکي ديگر از سرويس هاي باحال Google است؟

ولي يه چيزي که هست اينه که اين نبايد خبر خيلي خوشحال کننده اي براي سرويسهاي تازه به دنيا آمده اي مثل blogdex و daypop و popdex باشه،‌ مگر اين که اختراع خودشون رو قبلا يه جوري به ثبت رسونده باشن!

Sat Feb 15, 2003   (09:25 PM) | Permalink | Keep Reading

 کاربران Paypal: مراقب e-mail هاي تقلبي باشيد!

کاربران Paypal: مراقب e-mail هاي تقلبي باشيد!

يک سري e-mail هاي تقلبي از ابتداي امسال کاربران paypal شبکه اي که براي انتقال پول بر روي اينترنت تاسيس شده است را هدف قرار داده است. حداقل ۴ مدل مختلف از اين e-mail ها گزارش شده است. اين e-mail ها کاربران را به سايتهاي paypai.com و paypalsys.com ميبرد و کلمه هاي عبور آنها را ذخيره ميکرد.

جالب اينجاست که اين e-mail آخري هم کلي اشتباهات ديکته اي داشت:

"Paypal has just finish our latest breakthrough in customer server!!!".

اين هم از دسته گل هاي بچه "Hacker" ها!‌ :-)

Fri Feb 14, 2003   (06:33 PM) | Permalink | Keep Reading

 چند کلمه از Irvine

سلام به همگي!‌ بالاخره يک کم کارم کم تر شد و تصميم گرفتم برم پيش پسر عمه عزيز امير و همسر عزيزش ستاره و پس از چندين ماه سري بهشون بزنيم! با اين که راه طولاني بود و پنج-شيش ساعتي طول کشيد تا برسم، ولي تا حالاش که خوب بوده!‌ امروز رفتيم فيلم دختر شيريني فروش (با ايرج طهماسب و حميد جبلي) که فيلم خيلي باحالي بود! بعدش هم که رفتيم فيلم About Schmidt و نهايتا هم شام و Belly Dancing در رستوران Caspian! جالب اينجا بود که ظهر داريوش رو تو رستوران قناري لوس انجلس ديديم!

اين هم لينک هاي اين آخر هفته!‌ سال نوي قمري چيني مبارک!

حالا ديگه همه چيز روديدم! کلکسيون دخترهاي ساندويچ خور!

اسمتون رو اينجا تايپ کنين و... (بدون شرح!‌ ممنون از هومن!)

اين هم براي طرفداران Jerry Srpinger!

ميخواين بدونين رييس جمهور محبوب ما جرج بوش چي گفته؟!! (عاليه!‌ ممنون از کاميار)

با کامپيوتر قراضه تون يک ماشين بسازين!

اگه مثل من سفر ميکنين،‌ ميتونين با اين برنامه تابلو هاي راهنمايي رانندگي بسيازين!

بدترين لباس هاي عروسي!

Googlert هر روز Google رو چک ميکنه و اگه چيز جديدي براي کلمه هاي شما پيدا کرد به شما e-mail ميکنه.

Sun Feb 2, 2003   (02:48 AM) | Permalink | Keep Reading

Content may be reused according to the terms of the OPL.