Ahmad Anvari's Persian Weblog

Home › /var/log/blog

 Segway: بيشتر حمل کن،‌ دورتر سفر کن!

Segway: بيشتر حمل کن،‌ دورتر سفر کن!

نامه الکترونيکي فرنک تروپه توجه من را به مقاله جالبي در نيويورک تايمز در مورد تجربه او با Segway جلب کرد.

دستگاه ناقل انسان Segway، دستگاه ۲ چرخ، خود بالانس و برقي است که براي استفاده در پياده رو و جاهاي ديگري که پياده ها راه ميروند طراحي شده است. اين دستگاه همچنين جانشين طبيعت دوستي براي اتوبوس ها و ماشينهاي بنزيني به شمار ميرود.

Segway با استفاده از تعدادي ژيروسکوپ، سنسورهاي حس کننده کجي و ميکروپروسسورهاي پر قدرت قادر است حالت دستگاه را محاسبه کرده و با ساختن سيگنالهاي مناسب و ارسال آنها به موتورهاي دستگاه تعادل دستگاه را حفظ نمايد. درست مثل بدن انسان و گوش دروني و مغز و ماهيچه ها! امممم، شايد هم يک کم پيچيده تر از صحبت کردن در اين مورد! سازندگان اين دستگاه ميگويند که اين حفظ تعادل از جالب ترين چيزهاي اين دستگاه ميباشد.

ولي سوالي که اينجا مطرح ميشود اين است که آيا واقعا اين دستگاه ميتواند جاي اتومبيل را بگيرد و نسل بعدي وسايل حمل و نقل باشد؟‌ مطمئنا جواب اين سوال تا چند سال ديگر مشخص خواهد شد ولي چه فاکتورهايي در اين جانشيني موثر خواهند بود؟ اول از همه اطمينان مشتريان که نقش مهمي در موفقيت همه محصولات بازار بازي ميکند. و در ثاني قيمت،‌ قيمت و قيمت!‌ آيا نگهداري يک Segway از يک اتومبيل گران تر است يا ارزان تر؟

هرچه سرمايه گذاري در نشان دادن اين دستگاه بيشتر،‌ موفقيت آن نيز بيشتر خواهد بود. مردم بايد باور کنند که Segway‌ به راحتي خراب نشده و در صورت خرابي به آساني قابل تعمير خواهد بود. مشتريان هيچ وقت تعداد زياد دستگاه هاي سالم را نميبينند ولي يک دستگاه خراب توجه آنها را جلب ميکند. و همان يک دستگاه باعث از دست رفتن اطمينان آنها به يک محصول خواهد شد.

نکته مهم در مورد Segway مصرف برق به جاي بنزين در آن است که آنرا بسيار در بين دوستداران طبيعت معروف ميکند (‌يک دليل براي اين کهه کليفرنيايي ها از اولين آدمهايي خواهند بود که اين دستگاه رو بخرن!). ولي آيا مصرف برق از مصرف بنزين گرانتر نخواهد بود؟‌ مسلما چرا! ولي به علت وزن ناچيز اين دستگاه (خيلي کمتر از يک اتومبيل، حتي يک دوچرخه..) مقدار انرژي لازم براي حرکت دادن آن از يک اتومبيل کمتر است. پس استفاده از آن نيز به صرفه خواهد بود.

عليرغم اين که هنوز شک و ترديدهايي در مورد تکنولوژي جديد Segway وجود دارد، اين دستگاه توجه مردم را به خود جلب کرده است. در حقيقت خود من با ديدن تبليغات رنگ و وارنگ amazon.com به فکر خريدن يکي افتادم (گرچه قيمت آن طبيعتا بالاست) تا ببينم کيفيت دور زدن آن چطور است! من هنوز هم فکر ميکنم دور زدن تيز با اين دستگاه با اين شکل و شمايل کار آساني نخواهد بود!

Segway یکی از اولين قدمها در زمينه محافظت طبيعت و شايد بزرگترين قدم در اين زمينه در صنعت حمل و نقل ميباشد. پيشنهاد فرنک به من براي يک تور آزمايشي Segway پيشنهاد جذابي به نظر ميرسد ولي من حاظر نيستم که براي تست کردن اين وسيله مجبورش کنم تمام طول کشور رو از نيويورک تا سن فرنسيسکو با Segway‌ کوچيکش راه بياد! (يا شايدم حاظرم؟!)

(ويدئو ها)

Thu Jan 30, 2003   (11:58 AM) | Permalink | Keep Reading

 Trepia:‌ اجتماع بي سيم!

Trepia:‌ اجتماع بي سيم!

هميشه با ديدن فيلمهاي تخيلي آرزوي روزي رو داشتم که بشه با يکي از اين دستگاههاي بي سيم راه رفت و مردم اطرافي که از سيستم مشابه استفاده ميکنند را پيدا کرد و با آنها صحبت کرد. يه چيزي مثل instant messaging ولي بدون سيم. در حقيقت ترکيبي از سيتمهاي تلفنهاي مبايل و يک برنامه IM.

حالا اين ارزو تقريبا در حال به حقيقت پيوستن است. Trepia، برنامه اي است که با استفاده از آن ميتوانيد با افرادي که از سيستم شبکه بدون سيم بر روي کامپيوترهاي خود استفاده ميکنند ارتباط برقرار کنيد. (از طريق اخبار wi-fi)

اين برنامه شما رو قادر ميکنه که به سرعت با افراد اطراف خود که از سيستم wi-fi استفاده ميکنند ارتباط برقرار کنيد. افراد ديگر به سرعت در contact list شما ظاهر شده و به شما اجازه ارتباط ميدهند.

پس اگر کارت wi-fi‌ داريد، اين برنامه رو دريافت کنيد و اطراف خودتون رو جستجو کنين! اگر هم اين کارت رو نداريد، ميتونيد از اينجا خريداري کنيد. قيمت اين کارتها نسبت به ماههاي گذشته بسيار پايين آمده و کارت تنها حدود ۴۰ دلار و دستگاه router آن حدود ۲۰۰ دلار به فروش ميرسد.

قدم و آرزوي بعدي:‌ ديدن تصوير هم محله اي ها بصورت Online!

Tue Jan 28, 2003   (08:43 PM) | Permalink | Keep Reading

 چند تا سايت باحال براي وقت آزاد شما!

چند تا سايت باحال براي وقت آزاد شما!

متاسفانه اين چند روز اخير و مخصوصا ديروز به خاطر مسابقه فينال فوتبال (اين دفعه رو باختيم ولي سال ديگه قهرمانيم!) نتونستم اين لينکها رو پست کنم. اين هم از سايتهاي اين هفته براي هر روز هفته شما!

رشد يک کشور

خيالپردازي در سر کار: فکر کنين و با اين برنامه فلش روي کاغذ بيارين!(Daypop top 40)

Kevin Mitinick، هکر معروف سن فرانسيسکويي پس از ۸ سال دوباره به دنياي اينترنت قدم گذاشت! اولين جايي که او بازديد کرد وبلاگ دوست دخترش بود.

From Kottke: سعي کنين اولين جدول کلمات متقاطع جهان رو حل کنين! و هيچ وقت جيغ معروف ويلهم رو در هيچ فيلمي شنيده ايد؟

عکسهاي اختصاصي از افراد معروف! بدون شرح!

استاديوم هاي دوست داشتني من استاديوم آزادي و پک بل پارک رو در کاملترين منبع استاديوم هاي دنيا ببينيد!

يک صفحه شخصي عالي ديگه!

اين هم از مرغ بدون سر و چند تا کار باحال با تخم مرغ

يادمون رفت اين هفته با جرج بوش شوخي کنيم. عوضش اين هفته يه دونه مخصوصش رو ببينين! [flash]

تحقيقي در دانشگاه هاروارد: سنجاب گيري!!

بعضي هاش هم جا افتاده که تو قسمت انگليسي هست!

Mon Jan 27, 2003   (07:38 PM) | Permalink | Keep Reading

 HP و AOL تيم جديد Instant Messaging!

HP و AOL تيم جديد Instant Messaging!

واشنگتن پست:‌ شرکت AOL و Hewlett Packard دست به دست هم دادند تا نسخه جديد برنامه Instant Messaging شرکت AOL را بهترکرده و وارد بازار کنند. اين نسخه فقط براي استفاده شرکتها ساخته ميشود.

طبق اين قرارداد HP برنامه چت AOL رو به سيستم جهاني خودش اضافه خواهد کرد. مواد مالي قرارداد و جزييات اين قرارداد مفيد براي هر دو شرکت هنوز منتشر نشده است. AOL از رابطه هاي تجاري HP استفاده ميکند و در عوض سيستم Instant Messaging معروف خود که يک بيليون پيام کوتاه را در روز رد و بدل ميکند به AOL ميدهد تا آنها با کمي تغييرات، آنرا آماده استفاده در سطح تجاري و شرکتها بکنند.

بله! اين تکنولوژي در ماههاي آينده داغترين تکنولوژي مارکت خواهد بود و مطمئنا بايد منتظر خبرهاي ميليون دلاري از اين تکنولوژي مجاني چند ساله اخير باشيم! طبق آخرين آمار IDC حدود ۶۵ ميليون کارمند در حال حاظر از اين تکنولوژي استفاده ميکنند و اين رقم در سال ۲۰۰۵ از مرز ۲۵۵ ميليون خواهد گذشت!

شرکت Yahoo! سريعتر از همه تست بکارشده و نسخه تجاري Yahoo! Messenger خودش رو بيرون داده. طبق گفته اين شرکت، آنها به اين تکنولوژي سريع که قادر است پول شرکتها را ذخيره کند قابليت آرشيو را اضافه کرده اند و با افزودن امنيت بيشتر و پشتيباني سعي ميکنند که بازار را از آن خود کنند. از شرکتهايي که تا بحال Yahoo! را پشتيباني کرده اند ميتوان به BEA Systems و Novell و Oracle و Sun اشاره کرد. شرکتهايي که هميشه رابطه خوبي با Yahoo!‌ داشته اند. قيمت اين سيستم در سايت اين شرکت درج نشده ولي حدود ۳۰ دلار در سال براي هر نفر هست.

به هرحال خيلي از شرکتهاي Hi-tech مخصوصا شرکتهاي تازه تاسيس پولهاي خودشون رو آماده کردن که از اين سيستم ها بخرن ولي نميدونن که از کدوم شرکت! درسته که Yahoo! زودتر از همه شروع کرده ولي AOL و MSN که دو رقيب اصلي هستند هم بيکار ننشسته اند و حسابي فعاليت ميکنند! AOL به خاطر patent جديدش و اين قرارداد با HP شانس اول خواهد بود (گرچه من شخصا بازار Yahoo! رو ترجيح ميدم!)

نهايتا،‌ شکي نيست که تکنولوژي Instant Messaging يک تکنولوژي نسبتا قديمي هست و بيشتر نرم افزار ها و platform ها بقدر کافي stable و محکم هستند، به همين علت به نظر من هرکس که روابط تجاري بهتري رو حفظ کنه نهايتا برنده بزرگ اين جنگ خواهد بود. از اين نظر من شانس جوجه هايي مثل Paltalk‌ و Trillian‌ (که خودش هم تکنولوژي نداره)‌ رو ناچيز ميدونم و با اين که MSN در آخر اين سال منتظر قراردادهاي بزرگ هست و IBM هم بيکار ننشسته، بالاترين شانس رو به AOL و HP ميدم.

Thu Jan 23, 2003   (06:42 PM) | Permalink | Keep Reading

 درباره فيلم بولينگ براي کالمباين

درباره فيلم بولينگ براي کالمباين

فيلم Bowling for Columbine شاهکار جديد مستند مايکل مور رو چند هفته پيش ديدم. بعضي قسمتهاش واقعا جالب بود اگرچه شايد کمي اغراق شده بود ولي فيلمي بود که ميتونست افکار آمريکايي ها برخلاف درهاي بسته شون (همون طوري که در فيلم ميگه‌)‌ باز کنه.

چيزي که از اين فيلم مستند دوست داشتم اين بود که در آمريکا درست شده بود و آمريکاييها هم ديدنش و نقدش کردن. تلفيق مصاحبه ها، آرشيوهاي خبري و تيکه هاي کارتوني اين فيلم رو به يکي از قوي ترين فيلم هاي چند ساله اخير تبديل کرده. مخصوصا جايي که مايکل مور ميره يک حساب بانکي باز کنه و بانک هم به مردم براي هر حساب جديد يه تفنگ ميده و اون هم ميپرسه:‌ «فکر نميکنين دادن تفنگ به مردم يه کمي خطرناک باشه؟!!»

بطور کلي اين فيلم نقل قول هاي جالبي داره، از جمله قسمتي که ميگه «اگه تفنگها باعث امنيت يک کشور ميشن، پس چرا آمريکا نا امن ترين کشور دنياست؟» که جمله عميق و قابل تفکري هست. نکته ديگه اي که Moore گفت در مورد آمار جنايت آمريکا بود که ۱۰ برابر بيشتر از کشور بعدي هست و به عقيده او رسانه هاي اين کشور و ترس مردم باعث اين موضوع ميباشد. (۶۰۰ درصد اخبار جنايت بيشتر درحالي که آمار جنايت ۲۰ درصد کاهش يافته است!)

يکي از بهترين قسمتهاي فيلم جايي بود که گفت «ما حتي ديگر دليلي براي ترسيده شدن نياز نداريم» و بلافاصله بعد از آن گوشه اي از صحبتهاي بوش را نشان داد که ميگفت «آمريکا امروز به دلايلي که قابل بيان نيستند در حال اضطراري است!!». حالا ميفهميم که چرا در کشوري مثل کانادا که فيلمهاي خشونت آميز و تفنگهاي زيادي هم داره کمتر قتل و جنايت ميشه! کمتر ترساندن مردم توسط رسانه ها!

Wed Jan 15, 2003   (06:54 PM) | Permalink | Keep Reading

 اين هم اولين پست فارسي من

سلام!‌ تست ميکنم يک دو سه! به نظرم فارسي خوب کار ميکنه! فقط ي هاش دو تا نقطه زيرش داره! وقتي بخوام از سيستم خودم استفاده کنم همين دردسرها رو هم داره ديگه!

يک سري لينک تو قسمت انگليسي همين پست گذاشتم براي اين آخر هفته که خيلي جون ميده براي ديدن. فقط اشکال اينه که اين پست فارسي بهش لينک نيست! (:

حالا لينک شد!

Sat Jan 11, 2003   (06:49 PM) | Permalink | Keep Reading

Content may be reused according to the terms of the OPL.